Schokbestendigheid: Kritieke systemen

Om een grote schok goed op te kunnen vangen, zijn sommige systemen voor de brede welvaart als geheel of voor bepaalde SDG’s van kritiek belang. Kritieke systemen zijn systemen die niet mogen uitvallen of die een maatschappelijke functie hebben die te belangrijk is om te mogen falen. De slagkracht van de overheid is vooral belangrijk wanneer een schok grote delen van de bevolking treft.

  • De afhankelijkheid van energie-invoer neemt niet langer trendmatig toe, maar is gestabiliseerd rond de 70 procent.
  • Het aantal ICT-veiligheidsincidenten in de ICT-sector neemt af.
  • Het vertrouwen in rechters en politie groeit.
  • De effectiviteit van het overheidsbestuur en de rechtsorde dalen.

Schokbestendigheid van kritieke systemen

Kritieke systemen: Systeemfalen

24
minuten geen stroom als gevolg van storing per aansluiting in 2024
Stroomstoringen
68,9%
van de energie komt uit import in 2024
20e
van 27
in EU
in 2023
Afhankelijkheid van energie-invoer
17,4%
van het totale eindverbruik energie in 2023
De langjarige trend is stijgend (stijging brede welvaart)
20e
van 27
in EU
in 2023
Hernieuwbare energie
8%
had te maken met een door kwaadwillenden veroorzaakt incident in 2023
ICT-veiligheidsincidenten in het bedrijfsleven
8%
had te maken met een door kwaadwillenden veroorzaakt incident in 2023
De langjarige trend is dalend (stijging brede welvaart)
ICT-veiligheidsincidenten in de informatie- en communicatiesector

Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie

16,5%
eigen vermogen ten opzichte van het totale risico dat Nederlandse banken lopen in 2023
20e
van 27
in EU
in 2023
Common equity Tier 1 ratio
62,9%
van de bevolking van 15+ heeft (heel veel of tamelijk veel) vertrouwen in 2024
3e
van 19
in EU
in 2023
Vertrouwen in instituties
3,46
voertuigverliesuren per inwoner in 2023
Tijdverlies door files en vertraging
43
vacatures per 1 000 banen op 31 december in 2024
De langjarige trend is stijgend (daling brede welvaart)
24e
van 26
in EU
in 2023
Vacaturegraad gezondheids- en welzijnszorg
15,7%
zoetwater onttrokken aan totaal beschikbare zoetwaterbronnen in 2023
14e
van 27
in EU
in 2021
Niveau van waterstress

Slagkracht van de overheid

43,3%
van het bruto binnenlands product in 2024
De langjarige trend is dalend (stijging brede welvaart)
10e
van 27
in EU
in 2023
Schuld van de overheid
1,63
score op schaal van -2,5 (zwak) tot 2,5 (deugdelijk) in 2023
De langjarige trend is dalend (daling brede welvaart)
4e
van 27
in EU
in 2023
Effectiviteit van overheidsbestuur
1,64
score op schaal van -2,5 (zwak) tot (2,5) deugdelijk in 2023
De langjarige trend is dalend (daling brede welvaart)
5e
van 27
in EU
in 2023
Rechtsorde
Schokbestendigheid van kritieke systemen
Thema Indicator Waarde Trend Positie in EU Positie op EU-ranglijst
Kritieke systemen: Systeemfalen Stroomstoringen 24 minuten geen stroom als gevolg van storing per aansluiting in 2024
Kritieke systemen: Systeemfalen Afhankelijkheid van energie-invoer 68,9% van de energie komt uit import in 2024 20e van 27 in 2023 midden van de ranglijst
Kritieke systemen: Systeemfalen Hernieuwbare energie 17,4% van het totale eindverbruik energie in 2023 stijgend (stijging brede welvaart) 20e van 27 in 2023 midden van de ranglijst
Kritieke systemen: Systeemfalen ICT-veiligheidsincidenten in het bedrijfsleven 8% had te maken met een door kwaadwillenden veroorzaakt incident in 2023
Kritieke systemen: Systeemfalen ICT-veiligheidsincidenten in de informatie- en communicatiesector 8% had te maken met een door kwaadwillenden veroorzaakt incident in 2023 dalend (stijging brede welvaart)
Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie Common equity Tier 1 ratio 16,5% eigen vermogen ten opzichte van het totale risico dat Nederlandse banken lopen in 2023 20e van 27 in 2023 midden van de ranglijst
Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie Vertrouwen in instituties 62,9% van de bevolking van 15+ heeft (heel veel of tamelijk veel) vertrouwen in 2024 3e van 19 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie Tijdverlies door files en vertraging 3,46 voertuigverliesuren per inwoner in 2023
Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie Vacaturegraad gezondheids- en welzijnszorg 43 vacatures per 1 000 banen op 31 december in 2024 stijgend (daling brede welvaart) 24e van 26 in 2023 onderste kwart van de ranglijst
Kritieke systemen: Essentiële maatschappelijke functie Niveau van waterstress 15,7% zoetwater onttrokken aan totaal beschikbare zoetwaterbronnen in 2023 14e van 27 in 2021 midden van de ranglijst
Slagkracht van de overheid Schuld van de overheid 43,3% van het bruto binnenlands product in 2024 dalend (stijging brede welvaart) 10e van 27 in 2023 midden van de ranglijst
Slagkracht van de overheid Effectiviteit van overheidsbestuur 1,63 score op schaal van -2,5 (zwak) tot 2,5 (deugdelijk) in 2023 dalend (daling brede welvaart) 4e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst
Slagkracht van de overheid Rechtsorde 1,64 score op schaal van -2,5 (zwak) tot (2,5) deugdelijk in 2023 dalend (daling brede welvaart) 5e van 27 in 2023 bovenste kwart van de ranglijst

Uitleg dashboard, kleuren en noten

Systemen die niet mogen uitvallen zijn de energievoorziening en de IT-infrastructuur. De afhankelijkheid van energie-invoer neemt niet langer trendmatig toe maar is gestabiliseerd rond de 70 procent. In 2024 was Nederland voor 68,9 procent van het energieverbruik afhankelijk van de invoer van energiebronnen uit andere landen. Het aandeel van hernieuwbare energie in het totale energieverbruik is tegelijkertijd sterk gegroeid, van minder dan 2 procent aan het begin van de 21e eeuw naar 6,5 procent in 2017 en 17,4 procent in 2023. De afhankelijkheid van energie-invoer is relatief hoog, maar door de sterke groei van hernieuwbare energie is Nederland in de EU27 opgeschoven richting het midden van de ranglijst, van een lage positie in 2022 (24e van 27 landen) naar een positie in de middengroep in 2023 (20e van 27 landen). In 2023 had 8 procent van alle bedrijven te maken met een door kwaadwillenden veroorzaakt ICT-incident. ICT-veiligheidsincidenten kwamen even vaak voor in de ICT-sector maar in deze sector nemen de incidenten trendmatig af.

Banken, instituties, verkeer en vervoer, watervoorziening en zorg zijn systemen die een maatschappelijke functie hebben die te belangrijk is om te mogen falen. Het vertrouwen in instituties is relatief hoog en was in 2024 1,7 procentpunt hoger dan in 2023. In SDG 16.1 Veiligheid en vrede en SDG 16.2 Instituties is te zien dat het vertrouwen in rechters en politie trendmatig groeit en dat het vertrouwen in ambtenaren, de Tweede Kamer, gemeenteraden en de Europese Unie van 2023 op 2024 is toegenomen.

De schaarste aan personeel in de zorg is groot vergeleken met andere EU-landen. De vacaturegraad in de gezondheids- en welzijnszorg neemt trendmatig toe. Eind 2024 waren er 43 vacatures per duizend banen.

De Common Equity Tier 1 ratio (CET1) meet de verhouding tussen het eigen vermogen van een bank en het risico dat deze loopt met de uitstaande leningen. De CET1 geeft aan of banken voldoende bestand zijn tegen een langdurige periode van lage groei, hoge rentetarieven en hoge inflatie. In het Bazel III Akkoord is een ondergrens afgesproken van 4,5 procent eigen vermogen ten opzichte van het totale risico. Nederland staat met 16,5 procent niet laag op de ranglijst, maar 20e van de 27 landen is beneden het gemiddelde.

De slagkracht van de overheid is belangrijk wanneer een schok grote delen van de bevolking treft. De schuld van de overheid daalt en bedroeg 43,3 procent van het bbp in 2024. De kwaliteit van Nederlandse publieke instituties is hoog in vergelijking met andere landen. Wel dalen de effectiviteit van overheidsbestuur en de rechtsorde geleidelijk. Dit wijst op een afname van de slagkracht van de overheid.